Goldpanning in Barkerville, BC.

Tänkte att jag kunde börja med att uppdatera er på lite mysko/interessanta saker jag noterat dom senaste dagarna.
Det finns Drive in Bankomater och Julia blev road när jag sa att sånna har vi minnsan inte hemma i Sverige.
Jag har ju som sagt valt att ha "Band Class" första terminen i skolan, och det verkar som om det är lite annorlunda än jag först trodde, det är verkligen en sån där fin/nördig orkester som övar mest hela tiden och inte har några vänner som man ser på film, jag kommer ju passa perfekt in i den skaran :), nej men nu ska vi inte vara negativa, jag tror ärligt talat att det kommer bli awsome.
Frukost flingor är sjukt dyra, kostar typ mellan 7-10$ paketet, lite störra paket än hemma, men det är ändå väldigt dyrt...
I den pyttelilla staden jag bor i med 10 000 invånare finns det seriöst talat minst tio stycken bil affärer, som alla säljer enorma bilar...
Jag kommer ha idrott 5 dagar i veckan + 2 skiddagar i veckan = jag är en hunk när jag kommer hem!
Kanadensare äter ingen annan ost än Cheddar, och dom har den på allt, då menar jag allt... Julia bakade bröd igår med Cheddar som ingrediens i brödet... usch för Cheddar är min mening.
Jag har också upptäckt en smått fantastik sak! Spotify's reklam är baserad på ip tracking, för er som inte riktigt fattar det fantastiska i detta kan jag säga såhär, jag har reklam fritt spotify helt gratis pga att det inte finns någon i Kanada som annonserar på det än :) Det kan ju möjligtvis bero på att Spotify inte lanserats i Nordamerika men ändå :).
,
Lördag (Saturday som en engelskspråkig hade sagt)
,
Lördagen spenderades till stor del i bilen mellan Williams Lake och Barkerville, en rekonstruerad guldgrävarstad cirka 16 mil norr om Williams lake, Ja kanadensare är mysko som kör över 30 mil på en dag för att se en Guldgrävarstad... Men jag får anta att det är för att alla avstånd är förhållandevis stora här uppe i Norr.
,
Ja låt oss börja, jag och Ryan blev brutalt väckta runt 06.40 lokal tid, dvs 15.40 eran tid. sen efter en hastig frukost och matsäcks byggande så bar det av i familjens gråa Cheverolet Suburban från '99 mot Quesnel och vidare mot Barkerville som dagen i ära höll temperaturen i ett stadigt grepp strax över noll punkten, dvs mellan 8 och 9 grader regnade gjorde det också...(http://www.barkerville.ca/)Barkerville är som sagt en rekonstruerad by som ligger på samma ställe som den låg på under guldruschen under 1800 talet och början av 1900 talet. Byn grundades Av Billy Barker (no kidding) och hade sina glansdagar medan det fanns guld i berget. Nu för tiden så "bebos" den av skådespelare i kostym och karaktär från mitten av artonhundratalet, det finns allt från Guldvaskning till Bed and breakfasts i tidens anda. Jag och ryan började dagen med att vaska oss lite guld och mycket väll så lyckades vi båda få tag på en gnutta var med hjälp av en ytterst skäggig man med hatt. Sen bar det av till bygdens  "General store" för att fylla på med lite hemma gjorde fudge, mycket gott. vi besökte också den "lokala" skolan och var med på en lektion ala 1874, mycket roande när de äldre gubbarna längst fram i klass rummet levde ut sina pojkfantasier om att vara stygga i skolan. Självklart var flickorna tvugna att bära hycklen så att inte pojkarna i klassen skulle bli distraherade av deras svallande hår...
,
Dagen fortgick med att vi vandrade runt i staden och kollade på diverse interessanta byggnade, mest spännade var att i en stad på 50 byggnader så fanns det ett chinatown :). Efter att Barkerville var avklarat bar det ännu en gång av i bilen tillbaka mot Quesnel och ett besök på Wallmart var inplanerat, självklart möts man av enorma bokstäver över entrén som säger "Satisfaction guaranteed", Mycket roande i min mening. Jag blev dock besviken av besöket då det inte alls gjorde mig satisfied när dom inte ens hade en Telekabel till salu... det var lite dåligt... Nåväl ett par skor till min idrotts kurs blev det iaf, fina och vita. Sen bar det av mot Boston Pizza för middag innan hemfärden påbörjades, det blev en Meateor med, köttfärssås, peperoni, mysko korv och skinka. ännu en sak som jag har noterat är att många resturanger, har gratis refill på läsken och inte själv utan servitrisen kommer så snällt och frågar "Would you like an refill on that pepsi?" Mycket trevligt i min mening.
Efter hemkomsten så var man lätt utmattad men ack så nöjd med dagen som i sin helhet var ytterst trevlig.
,
Söndag
Planen för söndagen var att besöka laxfestivalen i Horsefly lake en bit utanför staden, men problemet var att det inte fanns någon lekande lax att titta på... Denna utflykt kan nu innträffa närsomhelst med tanke på att Julia har bett sin kompis som är bosatt i horsefly att ringa så fort laxen har anlänt. Dagen förvandlades snabbt från enheldags utflykt till en likdan inflykt, dvs ännu en nördar dag... Det börjar bli lite tjatigt men jag kan trösta mig och er med att skolan börjar på onsdag och då är min viloperiod schlut! Arbeit macht frei! nu snabbt över till...
,
Måndag(tro det eller ej men Måndag är dagen efter Söndag även här borta i detta konstiga land)
Dagen i ära blev vi väckta tidigt för att en storstädning av huset var på gång, golven damsögs, skrubbades och tillslut schamponerades även mattorna på dom ställen det behövdes. Jag har även följt med Julia en runda downtown, bland annat till banken där vi använde deras Drive thru Bankomat (!!!) mycket mysko... det bästa med det hela var att Julias bil var för stor så hon var ändå tvungen att klättra ur för att kunna ta ut några pengar... sen bar det av till den lokala skidaffären Cariboo ski's för lite klädshopping åt Ryan samt lite kollande på fin fina tröjar till vintern. Efter det så bar det av till Save on Food för lite mat shopping, en hel del blev det och jag unnande mig själv att köpa Powder Magazine för lite skidporr... Jag har även kollat upp priser på säsongskort till den "lokala" skidbacken och det kalaset går på en 319$ inte allt för taskigt i min mening. Nu ska jag peppa inför sista dagen av sommarlovet och sen gå och lägga mig.
,
Jag tänkte att det kunde vara kul om ni hade något speciellt ni ville fråga mig så är det bara att skriva en liten kommentar så ska jag göra mitt bästa för att besvara dom. Jag tänkte att någon av er kanske vill skicka mig ett litet brev med en kaka eller något annat fint i, i sånna fall har jag adressen: Emanuel Reich Co. Julia Jack 690 Pearkes Drive Williams Lake, BC V2G 4B2, CANADA.
Nu får ni ha det så bra så väntar en detaljerad beskrivning av första skoldagen.

Kommentarer
Postat av: Mamsen

Efter dagens inlägg hopar sig frågorna..

1. Kommer du att få en sån där söt uniform när du ska spela i skolorkestern?

2.Kan man säga att du introducerat Spotify i Nordamerika?

3. Hur mycket guld hittade du?

4. Vem är bankomaterna byggda för? Är det i själva verket handikappanpassade bankomater för rullstolsburna?

2009-09-08 @ 06:19:09
Postat av: Eeeeeemanuel

1. nej tyvär.

2. nja inte riktigt men visst

3. en gnutta

4. Bilar. men eftersom att alla har stora bilar vet jag inte hur dom tänkte... :P

2009-09-08 @ 06:38:53
URL: http://emanuelinzekanada.blogg.se/
Postat av: Der überführer Syster

Spännande. Här sitter jag i Högskolans foajé och skrattar högt åt att Julia var tvungen att klättra ur. Fick liksom en liten Josefina Flaschback! Alla tittade konstigt på mig! DAMN YOU! Förövrigt kan jag meddela att jag har snott din stewie tröjja. Du får åka och vaska guld, jag får åka till Lau imorgon och titta på en lärares hus. Proportionerna stämmer inte riktigt tycker jag. Men nu ska jag spendera resten av min dag i att lära mig om kulturvådens organisation och historia. Wohooo! :) Puss Älskar dig!

2009-09-08 @ 08:01:13
URL: http://sprattagg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0