Bridges in the Wild wild West

Gårdagen var definitivt det varmaste jag har upplevt på hela sommaren, termometern visade stadigt mellan 29 och 35. Det hade tydligen vart närmare 40 grader varmt i Williams Lake, och jag som trodde att Kanada var ett kallt land...
Nåväl, Gårdagen var en strapats utan dess like. Efter ännu en enorm frukost och utcheckning från Accent Inn så bar det av i en enorm Chevrolet Suburban norrut på Highway 1, till en början var omgivningen ganska tråkig men efter ca en timmes bilfärd hade vi lämnat Vancouvers förorter och begett oss in mellan bergen och omgivningen började ändra sig till det bättre. Till att börja med så åkte vi genom en grön dal med mycket lövträd och höga berg på båda sidor om vägen. vi stannade och åt och tog en liten promenad genom skogen till en gammal övergiven bro som gick över floden mitt i dalgången.
Vi fortsatte ca en timme för att sen stanna vid nästa ställe som var en populär turistattraktion påväg norrut,
Hells Gate!

Hells Gate är den smalaste och farligaste passagen på hela Fraser River. Turist attraktionen i sig består av en Gondol som går över floden samt en hängbro som går över floden, en ganska mäktig sak att se faktiskt då bergen på båda sidor var åtskilliga hundra meter höga. Det sägs även att Hells Gate är hemsökt av diverse spöken av människor som omkommit vid utforskningen av området, nåväl.
Efter denna attraktion så bar det ännu en gång av norrut på highway 1 mot Williams Lake, efter en timme eller så började landskapet ändra sig mot det torrare och efter ett tag så var det en regelrätt öken vi åkte genom med sånna där rullande buskar och allt! jag fick höra att mycket av det som var vilda västern egentligen var just här i British Columbia och att jag var i riktiga Cowboy trakter, men det hade jag faktiskt redan räknat ut själv då Williams Lakes stora årliga happening är Rodeon...  framöver på resan så låg det ett tjockt dis i luften som i själva verket var rök från dom åtskilliga skogsbränderna som härjar i Provinsen. Efter ökenlandskapet började vi närma oss Cariboo Country och landskapet ändrade sig en sista gång, nu blev det lägre kullar och gran skog mycket likt norra sverige faktiskt. Och efter en ca 8-9 timmar lång bilresa så anlände vi till Williams Lake, vi köpte mat på Quiznos Subs och åkte hem till mina värd Mormor och Morfar för att äta som bara bor två kvarter från familjen Jacks hus. Sen bar det äntligen av hemåt!
Idag har jag och Ryan inte gjort ett skvatt, vi har bara suttit och halv sovit i källaren för att undvika den 40 gradiga hettan på övervåningen.
I nästa inlägg tänkte jag ge er en videoguidad tur av huset och kanske om ni har tur även trädgården, så stay tuned för mer updates (det börjar bli svårt att hålla isär svenska och engelska i mitt huvud...) Har ni lust kan ni även lägga till mig på skype, jag har användarnamn emanuel.reich.
Nåväl ha det bra, puss

Coffee and Shopping

Jag lever ännu, tro det eller ej men så är det. Kul att ni kommenterar och Märta jag ska försöka att blogga mer eller mindre varje dag :)

Vaknade lika tidigt som vanligt, Ryan, Amanda och jag spenderade dom första timmarna med att se ut som Zombies, och kommunicerade endast med grymtningar och kroppsspråk.

Började med att äta ännu en massiv frukost på IHOP sen bar det av med tåg mot Science World, En massiv vetenskaps inspirerad lekplats. Har ni varit på fenomenalen eller Tom titts fattar ni grejjen, men med en enorm budget och massor av voluntärer. Roligast tyckte nog Ryan och det berodde nog på att det var riktat mot just kids.

Sen bar det av med flodbuss (pytteliten båt) på False Creek ner mot Granville Island, en liten ö med en schysst matmarknad, typ som Hötorgshallen fast på riktigt ;) Massor med coola matvaror och mysko frukter.
efter det så åt vi lunch på ön på ett fancy burgarställe med galet schyssta burgare.

Sen bar det av till Metrotown för en hel del shopping, trots åtskilliga timmar på BC's näst största Shopping center så blev det bara strumpor, ryggsäck och en fin fin skjorta. För att vara det näst största i British Coloumbia så var det galet stort det tog oss cirka 2-3 timmar att shoppa oss igenom en av dom 3 våningarna. Som tur var fanns det åtskilliga Starbucks utplacerade och gjorde att jag orkade shoppa vidare :)

En mysig sak med stället var att det var soffgrupper utsällda lite här och var vilket gjorde att det blev en riktig mysig stämmning :)

Sen blev det tåget hem igen och nu sitter vi på hotellet och ska snart sova här sista natten innan det bär av norrut mot Williams Lake imorgon.

Nu orkar jag inte uppdatera er mer då klockan börjar närma sig 23 och jag har varit vaken alldeles för många timmar...
Puss

Whales and Pancakes

Glömde och skriva en introduktion till bloggen igår, (kan bero på att jag hade vart vaken i typ 27 timmar eller nått), så jag tänkte att jag kunde passa på att göra det nu istället :)

Som ni troligtvis har förstått så kommer jag vara en utbytesstudent här på andra sidan gjorden i cirka 10 månader, så jag tänkte att det kunde vara kul att dokumentera och informera er där hemma i fosterlandet om mina upplevelser i det stora landet i norr.  Enjoy!

Vaknade typ sådär klockan 7 och gick ner till IHOP resturangen som ligger precis runt hörnet från Hotellet, galna frukostar Kanadickerna trycker i sig, stekt potatis, ägg, korv, bacon, skinka och pannkakor med jordgubbar och grädde, yummy!
Som om det inte var nog med det så drack mina kanadensiska vänner även pepsi till maten, FRUKOSTEN.

Mätt som en mycket liten flodhäst, bar det av in mot Vancouver city för att ta bussen ut till Stanley Park ännu en gång. men denna gång för att gå The Vancouver Aquarium. Akvariet var faktiskt ganska fint och hade otroligt nog en hel del fiskar. en var blå. Det fanns också en hel del fåglar och diverse andra intressanta djur. Valar hade dom också. Dom var tjocka.

Efter detta äventyr så var det dags för lunch, Chips och läsk, med kakor till efterrätt...

Sen tog vi bussen tvärs över staden till Rymd museumet och Vancouvers museum, vi gick på rymd delens planetarium show och fick oss en dos med fakta om solsystemets alla planeter, inklusive Pluto som har mobbats ut och inte kallas planet längre. jag tyckte ganska synd om Pluto...

Vi kollade också in en fin liten utställning om den Vancoucerianska cykelkulturen, mycket interessant faktiskt.

Sen blev det buss in till stan och en hel den vilsegående innan vi hittade tåget mot hotellet.
Så fort vi kom hem så gick vi till IHOP ännu en gång för att käka mat, Burgare med Pommes. fin fint.
och nu sitter vi här på Hotellrummet och kollar på tv/facebookar för fullt, snacks serveras det också.

'Delar av min Kanadensiska värdfamilj.  Från vänster till höger, Amanda Ryan Julia

Här är dom!

Så här två dagar in på resan har jag noterat en del saker om Kanadensare,

1. Dom äter som galningar, och jag kommer vara x-antal storlekar större i juli nästa år om jag inte aktar mig.

2. Dom är galet öppna, hur ofta börjar en stockholmare snacka med random ungdom på tunnelbanan liksom? Det har faktiskt aldrig hänt mig hemma i sverige men här i Vancouver har jag inte åkt ett enda transportmedel utan att ha pratat med en trevlig främling.

3. Dom säger faktiskt "Eyh" efter var och varranan mening.

4. Dom gillar sina valar/björnar.

Vidare analys följer så fort jag har kommit närmare inpå vardagslivet här i Kanadaland :)

Pöss

Departure/Arrival

Vaknade 0530 imorse i Kallhäll, hemma hos Familjen Swebilius för att vara exakt, skjuts till Arlanda med far min och inchekning med 15kg tillgodo, bra jobbat Grappen. Arlanda klockan 0800

0920 planet till Heathrow framme 1100 lcykades tappa bort mobilen på planet misstänker den gravida kvinnan med fula byxor som satt brevid mig, mindre bra jobbat Grappen.

Frenetiskt letande efter mobil och Gate och kommunikation med hemmet.

Gate och Hem Check, mobil nada.

1355 Flight BA87 till Vancouver internationall airport. Utmärkt service på British Airways förresten, gratis mat!

Framme i Vancouver 2324, Immigrations avdelning tog "Forever" som mina nordamerikanska vänner säger.
Var lätt oroad när fyra gränspoliser stog och kliade sig i huvet och kollade på mina papper... men det gick vägen, jag är nu tillåten att vistas i Kanadaland tills den 15 Aug 2010, Whipie!

Träffade familjen Jack och dumpade väskorna på hotellet, sen blev det Sky Train till Downtown vancouver. för att sen ta oss vidare mot världskända Stanleypark (ska jag vara ärlig har jag aldrig hört talas om stället men det är lite för pinsamt för att erkänna, så säg ingenting...) Häst och vagn tur hade parken att erbjuda, mycket fint faktiskt men jag hade inte druckit kaffe på några timmar och enligt min innre klocka har jag vart vaken alldeles förlänge...

Sen bar det av till Vancouver lookoutpoint för att beskåda staden, men först ett snabbt stop på Starbucks för en Grande Latte för hela 3.87$ lätt värt det dock. Galet fin utsikt från lookout pointen, sjukt fina hus man har här i Kanadaland och man är inte heller rädd för att blanda olika byggstilar, sjukt skön känsla ger det iaf. Nu sitter vi på det så kallade hotellet och ser på family guy och facebookar. Pöss